Så fungerar UTM-taggar

Visste du att marknadsförare som använder data för att styra sina kampanjer kan se en förbättring i ROI med upp till 20%? Men hur säkerställer man att datainsamlingen är både noggrann och relevant? Här kommer UTM-taggning in i bilden, en kraftfull metod för att spåra effektiviteten av online marknadsföringskampanjer ner till minsta klick. I denna artikel går vi igenom hur UTM-taggning fungerar, fördelarna med det och hur du följer dina kampanjer med hjälp av UTM-taggning i Google analytics 4.
Abstrakt bild med rubriken UTM-taggning

Vad är UTM-taggar?

UTM-taggar är parametrar man skapar och lägger till i URL-länkar för att spåra källan, mediet och kampanjen som genererar trafik. UTM står för “Urchin Tracking Module”, som ursprungligen utvecklades för Urchin webbanalysprogramvara som sedan förvärvades av Google. Dessa parametrar gör det möjligt för marknadsförare att få detaljerad insikt i prestandan av olika aspekter av deras marknadsföringsinsatser.

Var kan man använda UTM-taggning?

Marknadsförare kan använda UTM-taggning i nästan alla digitala marknadsföringskampanjer, oavsett om det gäller e-postmarknadsföring, Instagram, Facebook, YouTube eller annan onlineannonsering. Genom att lägga till UTM-taggar till de URL:er som används i dessa kampanjer, kan du spåra från vilka plattformar trafiken kommer, vilka kampanjer som är mest effektiva och vilket innehåll som engagerar användarna mest.

Hur fungerar det och varför är det viktigt?

När en användare klickar på en länk med UTM-parametrar, samlar Google Analytics in informationen och läser av vilken kanal och kampanj trafiken kommer ifrån. Dessa parametrar inkluderar:

Campaign_source: Identifierar vilken källa trafiken kommer från som exempelvis Google, nyhetsbrev eller annat.


Campaign_medium: Anger mediet, som e-post, CPC, eller annat.


Campaign_name: Specifierar namnet på kampanjen.

Denna information är avgörande för att förstå vad som fungerar i din marknadsföring och vad som inte gör det, vilket hjälper dig att optimera din budget och strategi effektivare. För att bygga en UTM-tagg kan du använda dig av Google Campaign URL Builder.

Nackdelar om man inte använder UTM-taggning

Utan UTM-taggning blir det svårt att se exakt var trafiken på din webbplats kommer ifrån och vilken marknadsföringsaktivitet som genererar värde. Du kan alltså inte urskilja organisk från köpt trafik i Google Analytics när du annonserar med exempelvis Facebook. Det kan leda till ineffektiva kampanjer, slöseri med marknadsföringsbudgetar och förlorade möjligheter till förbättringar.

Så följer du kampanjer med UTM-tagg i GA4

I Google Analytics 4 (GA4) visas UTM-parametrar under ‘Traffikkällor’ i rapportavsnittet. Navigera dit genom att använda sidomenyn på vänster sida och klicka på “Rapporter” för att utvidga de tillgängliga alternativen.

Scrolla ner i rapportsektionen tills du når “Engagemang” och där väljer du “Användare”. Fortsätt sedan till “Traffikkällor”. Det är i denna del av rapporten du kan se information om varifrån din trafik kommer, inklusive data från dina UTM-taggar. I Traffikkällor-rapporten kommer du att se kolumner som “Källa”, “Medium” och “Kampanj”, vilka motsvarar de UTM-parametrar du har lagt till i dina URL:er.

För att ytterligare förbättra analysen, kan du också använda GA4:s filterfunktioner för att dyka djupare in i specifika kampanjer, källor eller medier och på så sätt få en mer detaljerad vy över hur väl varje del av din marknadsföringsstrategi presterar.Denna analys ger dig en klar bild över vilka insatser som är mest effektiva för att driva trafik och engagemang till din webbplats eller app.

Sammanfattning

Att integrera UTM-taggning i dina digitala marknadsföringsstrategier är inte bara smart, det är nödvändigt för att kunna mäta och förbättra effektiviteten av dina ansträngningar. Med denna kraftfulla verktygslåda kan du få detaljerade insikter i vilka kampanjer som levererar resultat, vilket gör att du kan optimera dina marknadsföringsstrategier och få ut mesta möjliga av varje investerad krona.

Läs mer om:

Effektivisera dina annonser med Facebook Pixel

Dela

Nyfiken på hur ni kan ta era digitala
plattformar till nya höjder?

Skicka in din mailadress så tar vi kontakt med dig

Let's talk!

1.  Berätta kort om dig och dina mål.

2. Vi bestämmer en tid där vi kan ses och ta reda på om vi är en match (made in heaven)! Online, fysiskt eller på telefon – You decide!

3. We make it happen✌️