Vad är Google Tag Manager och hur fungerar det?

Vill du kunna arbeta i ett verktyg där du kan styra vilken data som samlas in från alla dina olika kanaler på ett och samma ställe? Då är Google Tag Manager, eller GTM, en kraftfull lösning. GTM förenklar insamlingen av data och hanteringen av spårningsskript, vilket gör att marknadsförare kan fokusera på att tolka data snarare än att brottas med komplex kod. I den här artikeln går vi igenom vad Google Tag Manager är, hur det fungerar och hur du implementerar det.
Abstrakt bild med rubriken Google tag manager

Vad är Google Tag Manager?

Google Tag Manager är ett kostnadsfritt verktyg som låter dig att hantera och distribuera spårningstaggar och skript på din webbplats utan att behöva ändra dess källkod. Det eliminerar behovet av att involvera utvecklare för att lägga till, ändra eller ta bort dessa taggar, vilket sparar både tid och resurser. Verktyget förenklar din analys av webb och marknadsföringsresultat och används ofta tillsammans med Googles andra verktyg som Google Analytics men fungerar för alla taggar.

Du kan även skapa events och konverteringar där du, bland annat, kan spåra antalet skickade kontaktformulär, klick på knappar, telefonnummer och mejladresser.

Hur fungerar GTM?

GTM fungerar genom ett system av taggar och utlösare. Taggar är små kodsnuttar som används för att samla in information och skicka dem till tredjepartstjänster som Google Analytics och Facebook Pixel. En av de största fördelarna med att använda taggar via GTM är att du kan implementera och uppdatera dem utan att behöva direkt ändra webbplatsens kod, vilket sparar både tid och tekniska resurser.
Utlösare definierar när och var dessa taggar ska aktiveras. Genom att använda utlösare kan marknadsförare skräddarsy när och hur deras taggar ska reagera på användaraktiviteter, vilket möjliggör precision i datainsamlingen.
Tillsammans skapar de ett kraftfullt system som ger insikter om användarbeteende, konverteringar och mycket mer.


Bild på Google Tag Manager översikt sida

Vad kan jag mäta i Tag Manager?

Det du mäter beror på dina affärsmål. Vanliga användningsområden inkluderar spårning av sidvisningar, formulär inlämningar, e-handelstransaktioner och interaktioner såsom klick på länkar och knappar. Genom att analysera användarinteraktioner får du insikter för att förbättra din webbplats med datadrivna beslut.

Att bestämma vad du ska mäta med Google Tag Manager beror helt på dina affärsmål. Vanliga användningsområden inkluderar spårning av sidvisningar, formulär inlämningar, e-handelstransaktioner och interaktioner såsom klick på länkar och knappar. Dessa metriker erbjuder insikter i webbplatsens prestanda, effektiviteten i leadsgenerering och köpbeteenden.
Du kan även utöka insikterna genom att anpassa specifika händelser relevanta för din verksamhet. Specifika händelser kan vara allt från nedladdningar av PDF-filer till interaktioner med en chattbot. Genom att skräddarsy spårningen för att reflektera över specifika användarhandlingar, kan GTM hjälpa dig att djupdyka i data som avslöjar värdefulla beteendemönster och preferenser hos dina användare. Denna anpassade datainsamling är nyckeln till att fatta informerade beslut och driva din verksamhet framåt.

Så kommer du igång med GTM

Att komma igång med Google Tag Manager är enkelt:

  • Skapa ett konto på GTM: Besök Google Tag Managers webbplats och följ instruktionerna för att skapa ett konto. Varje konto kan hantera flera webbplatser, vilket gör det lätt att hålla ordning.
  • Lägg till GTM-koden på din webbplats: När du skapat ett konto får du en unik GTM-kod. Den här koden ska läggas till på alla sidor på din webbplats, oftast precis efter öppningstaggen för <head> eller i kroppens öppningstagg <body>.
  • Kontrollera att GTM är installerad: Använd Googles Tag Assistant för att kontrollera att GTM-koden är korrekt installerad och fungerar som den ska.
  • Koppla GTM till Google Analytics: Skapa ett nytt tagg i GTM för Google Analytics och koppla den till ditt Analytics-konto. Detta gör att du kan börja samla in data från din webbplats till Analytics.
  • Skapa events: Genom att skapa events, eller händelse, i GTM kan du mäta specifika användarhandlingar, såsom klick på knappar eller inlämning av formulär.

Kontrollera med Debug-Mode

Innan du publicerar dina taggar är det viktigt att testa dem. Med GTM:s inbyggda debug-läge kan du se exakt vilka taggar som aktiveras när du navigerar på din webbplats.
När du aktiverar debug-läge i GTM öppnas en ny flik i din webbläsare som visar ett debug-fönster längst ner på sidan. Detta fönster visar detaljerad information om alla taggar som har laddats på sidan, inklusive vilka taggar som har aktiverats, vilka utlösare som initierade dem, och eventuella data som skickats till tredjepartsplattformar som Google Analytics.

Genom att använda debug-läge kan du säkerställa att dina taggar fungerar korrekt innan de påverkar den faktiska användarupplevelsen på din webbplats.



Läs mer om:

Google Analytics 4 vs Universal Analytics: Allt du behöver veta

Dela

Nyfiken på hur ni kan ta era digitala
plattformar till nya höjder?

Skicka in din mailadress så tar vi kontakt med dig

Let's talk!

1.  Berätta kort om dig och dina mål.

2. Vi bestämmer en tid där vi kan ses och ta reda på om vi är en match (made in heaven)! Online, fysiskt eller på telefon – You decide!

3. We make it happen✌️

Boka ett möte

1.  Skicka in dina kontaktuppgifter

2. Vi tar kontakt och bokar in en tid som passar dig

3. Vi påbörjar analysarbetet