On-page/Off-page SEO – vi reder ut skillnaden

Om du är ny på sökmotoroptimering (SEO) kan det vara lite förvirrande att hålla reda på alla olika begrepp och strategier. En av de vanligaste frågorna som dyker upp är skillnaden mellan on-page SEO och off-page SEO.
abstrakt bild med rubriktext SEO

För det första – vad är On-page/Off-page SEO?

On-page

On-page SEO handlar om allt du kan göra på din egen webbplats för att förbättra dess ranking i sökmotorer. Det innebär saker som att använda relevanta sökord i din sidtitel och rubriker, skapa välstrukturerade sidor och implementera interna länkar. On-page SEO hjälper sökmotorerna att förstå vad din webbplats handlar om för att kunna indexera den korrekt.

Off-page

Till skillnad från On-Page SEO handlar Off-page om de aktiviteter som sker utanför din egen webbplats för att förbättra rankingen. Det innefattar saker som att få andra webbplatser att länka till din webbplats (detta kallas länkstrategi), att dela dina inlägg på sociala medier och att delta i relevanta online-communitys. Off-page SEO hjälper sökmotorerna att förstå att din webbplats är värdefull och relevant för de frågor som ställs och kan således påverka hur högt hemsidan rankas i sökresultaten.

Läs om SEO i sin helhet här

Skillnaden mellan Off-page och On-page SEO

6 konkreta tips på hur du kan förbättra din on-page SEO:

  1. Se till att ditt målnyckelord används i titeltaggen och genom hela sidinnehållet.
  2. Använd rubriktaggar (H1, H2, etc.) för att signalera hierarkin av ditt innehåll och för att inkludera dina målnyckelord.
  3. Använd internlänkning för att hjälpa användare och sökmotorer att navigera genom din webbplats.
  4. Fokusera på korta, beskrivande URL:er som innehåller dina målnyckelord.
  5. Använd metabeskrivningar för att ge användare och sökmotorer en sammanfattning av vad sidan handlar om.
  6. Se till att din webbplats är mobilvänlig och laddar snabbt.

6 konkreta tips på hur du kan förbättra din off-page SEO:

  1. Skapa innehåll som är värdefullt och relevant för din målgrupp.
  2. Engagera dig med dina besökare på sociala medier.
  3. Skapa gästbloggsinlägg för att öka din synlighet på andra webbplatser.
  4. Använd influencer-marknadsföring för att nå ut till en bredare publik.
  5. Ta hjälp av SEO-verktyg för att analysera och förbättra din off-page SEO.
  6. Skapa en stark online-närvaro genom att uppdatera din webbplats regelbundet med nytt innehåll.

Slutligen

Sammanfattningsvis är SEO ett viktigt verktyg för att öka synligheten för din hemsida på nätet. Genom att förstå skillnaden mellan on-page och off-page SEO och genom att använda relevanta och väl valda sökord, skapa en sitemap, interna länkar och förbättra webbplatsens laddningstid kan man öka chansen för webbplatsen att rankas högt i sökmotorerna. En bra SEO-strategi är avgörande för att nå framgång på nätet, däremot är det minst lika viktigt att fortsätta arbeta med det för att hålla sig konkurrenskraftig.

Läs även

Så ökar du synligheten med hjälp av SEO

Dela

Nyfiken på hur ni kan ta era digitala
plattformar till nya höjder?

Skicka in din mailadress så tar vi kontakt med dig

Let's talk!

1.  Berätta kort om dig och dina mål.

2. Vi bestämmer en tid där vi kan ses och ta reda på om vi är en match (made in heaven)! Online, fysiskt eller på telefon – You decide!

3. We make it happen✌️

Boka ett möte

1.  Skicka in dina kontaktuppgifter

2. Vi tar kontakt och bokar in en tid som passar dig

3. Vi påbörjar analysarbetet